SEA, Search Engine Advertising, is het betalen voor advertenties die vertoond worden in zoekmachines. Zij ontvangen een goede plaats (meestal eerste, tweede of derde) bij het zoeken op bepaalde zoekwoorden. De prijs hiervan varieert en is o.a. afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord. Het is dus duurder om een advertentie te plaatsen bij zoekwoorden die goed bezocht worden, dan bij zoekwoorden die slechts enkele keren per maand gezocht worden. Ook voor SEA is een gedegen zoekwoordenonderzoek erg belangrijk. SEA maakt net als SEO onderdeel uit van zoekmachinemarketing dat vandaag de dag door veel machines geraadpleegd wordt.
Tussen SEO en SEA bevinden zich de nodige verschillen. We bespreken enkele van de meest belangrijke verschillen hieronder:
Wanneer gebruikgemaakt wordt van Search Engine Advertising (SEA) worden er doorgaans drie verschillende doelstellingen uitgelicht. Deze doelstellingen zijn:
Iedere bovenstaande doelstelling heeft zijn eigen achterliggende strategie. Zo kan een conversie bijvoorbeeld worden gerealiseerd in de vorm van een aanmelding, inschrijving voor de nieuwsbrief of online aankoop. Er zit geen vaste definitie aan verbonden. Enkele populaire zoekmachines in Nederland die zich richten op het aanbieden van advertenties in de vorm van SEA zijn Google Ads en Bing Ads.
Terug naar overzicht